BetűméretKüldd továbbNyomtatásFőoldal | Utazás | Athén - a hatalmas csalódás

Athén - a hatalmas csalódás

Szerző: Tiringer Emma | 2011.03.11
Forrás: manus.hu

Bár némi csalódással tértünk haza, de az Akropoliszt és a görög fővárost egyszer minden európainak látnia kell, pusztán, mert illik.

Az egykoron és ma is sokat emlegetett “európai kultúra bölcsője” úgy hívogatja a turistákat, hogy az Akropoliszt és a görög fővárost - épp úgy, ahogy Rómát – egyszer az életben minden európainak látnia kell, pusztán azért, mert illik.
Olyan illúziókkal indulunk neki az útnak, hogy a hajdani és újkori (2004-es) Olimpiák városába látogatunk, ahol a Pláka bazárjai keleti hangulattal hívogatnak, és az ókori „beszélő kövek” és építészeti remekművek hasonlatos „feelinget” ajándékoznak nekünk, mint amit Isztambul is nyújt.

Ha a belvárosban, a Synthagma tér környékén szállunk meg, gyalogosan tulajdonképpen minden említésre méltó látványosságot megnézhetünk a görög fővárosban.

A Synthagma téren óránként van őrségváltás, amit az amúgy érdektelen Parlament épülete előtt mégis érdemes megnéznünk. A Parlament régen a királyi palota kívülről semmitmondó épülete volt. Éppen szemben a Parlamenttel, valamelyik kis szűk utcán felsétálhatunk a Plákáig. Ezen utcácskák hasonlítanak leginkább a török-arab bazárokra, bár hangulatuk, és portéka kínálatuk messze elmarad azok mögött. A városrészben rengeteg taverna, étterem van, jártunkban-keltünkben egy jó gyros-ra és egy frappéra, azaz jeges kávéra feltétlenül üljünk be, mert abban legalább nem fogunk csalódni!

Gyalogosan megnézhetjük a Plákától nem messzi Zeusz templomot, és magát a teljes Akropoliszt is, Erekhtheion-nal, színházzal, tokkal-vonóval együtt, melyet az UNESCO 1990-ben vett fel a „Világörökségek” listájára. Az Akropoliszra célszerű vasárnapi napon ellátogatni, mert ekkor ingyenes a belépés.

Jó, ha felkészülünk rá, hogy a személyes látvány és élmény messze elmarad attól, amit a különböző fotókon, képeslapokon és prospektusokban látunk. Az Akropolisz építménye rossz állapotú, ottjártamkor körbeállványozott volt, és ellentéttel a libanoni Baalbek-kel, itt állványozás nélkül sem mehetünk be sétálgatni az oszlopsorok közé. Ellenben millió egy turistacsoportot kerülgethetünk, de még az Athénra nyíló, amúgy szép panoráma sem kárpótol a csalódásért.

Ha visszatérünk a Synthagmára, a szomszédságában találhatjuk a Nemzeti Parkot, ahol el ücsöröghetünk egy kellemes hideg üdítővel a kezünkben, hallgathatjuk a madarak csicsergését a hatalmas zöld fák árnyékában, ill. megtekinthetjük a közeli Hadriánusz-Kaput, valamit a sétánk közben utunkba eső kis kápolnákat.

Athén legszebb épülete a Panepistimiou sugárúton található. Ez az Athéni Egyetem épülete, mely mellett - kiegészülve - a Nemzeti Könyvtárral és az Athéni Akadémia épületeivel az "Athéni Trilógiának" nevezett egységet alkotja, ami a 19. század végén épült.

Nem messze a „Trilógiától”, a szomszéd párhuzamos utcában találjuk az Athén Városi Múzeumot és a Történeti Múzeumot is. Mindkét múzeum érdekes, szép bútorokkal és népviseletekkel gazdagon díszített, ám kb. 1-1 órás elfoglaltságot jelent. Jó hír, hogy a belépők aránylag olcsók, 4-5 euró körül mozognak, és rajtunk kívül nem nagyon lesz más a múzeumban.

A 2004-es Olimpia tiszteletére újították fel a Nemzeti Régészeti Múzeumot, ahol értelemszerűen a világ legteljesebb görög művészeti gyűjteménye tekinthető meg. Csak azoknak ajánlott, akik imádják a köveket, kiváltképp az Akropolisz megtekintése után (is még).

A Benaki Múzeum, ami az új "Iszlám művészetek" részlegét is magáénak tudja, az arabistákon kívüli átlagturistának „felejthető” látványosság.
Jó, ha tudjuk, mint érdekesség, hogy az Athéni Planetárium a világ egyik legnagyobb planetáriumaként van számon tartva.

Ami igazán megnyerő Athénban, az a metrója. Nemcsak a világ egyik legmodernebb, de legszebb hálózata is. Amikor lemegyünk a metróba, felmerül bennünk a kérdés, hogy nem egy múzeumban járunk-e véletlenül, hiszen vitrinekben különböző ásatásokból származó agyagedényeket és köcsögöket csodálhatunk meg, mindezt steril tisztaságban. Merőben eltér minden más metró-kultúrától!

Athén mára közel 4 milliós nagyváros, agglomerációjával együtt. Rengetegen közlekednek motorral, de délutánonként így is „beáll” a forgalom, ezért érdemes metróval közlekedni, bár, a történelmi belvárosban gyalogosan is mindent kényelmesen elérünk.

Ami fájó és egyben csalódás az Athénba látogatók számára, hogy a nevezetességek tulajdonképpen egy hétvége, azaz, bő két nap alatt kényelmesen megcsodálhatók. Athén nem az a város, amiről klasszikusan elmondható, hogy egy fiatal tud ott valamit is csinálni. Nem él, lüktet a város magas hőfokon, kulturális értékeiben pedig messze elmarad attól, mint amilyen prekoncepciókkal és illúziókkal indulunk el utunkra tanulmányaink táptalaján, hogy megtekintsük ezen ókori, európai nagyvárost.

Na mit szólsz hozzá? (Eddig 0 komment érkezett)